November 16, 2010

Apabila Ibu Bapa Hanya Membesarkan Anak2


Semasa mesyuarat AJK Penduduk Desa Bestari tempoh hari, sempat bersembang dengan pegawai kanan PDRM Melaka. Beliau duduk di taman ni dan tiap2 hari berulang alik ke Melaka. Katanya terpaksa berkorban untuk isteri yang mengajar di Salak Tinggi.

Aku ambil kesempatan mengucapkan tahniah pada dia kerana Melaka Maju 2010. Seterusnya memuji kerana 'crime rate' kat Melaka rendah. Sambil tersenyum dia menjawab, 'Cuma masalah kat Melaka ialah kes rogol yang tinggi, tiap2 hari mesti ada aduan. Bapa rogol anak, abang rogol adik, boyfriend rogol girlfriend dan sebagainya. Hampir 90 peratus kes terdiri di kalangan orang Melayu. Tulah antara sebab Ali Rustam cadang bina Rumah Harapan' tambahnya.

Dia kata, 'Ibu bapa sekarang ni kebanyakannya cuma pandai membesarkan anak. Tugas mendidik diserahkan pada guru bulat2.' Mereka beranggapan tugas utama ialah hanya memenuhi segala keperluan anak2 seperti makan minum, duit poket, tempat tinggal dan sebagainya. Bila berada di luar sekolah, tidak ada yang memantau anak2 ini. Maka bebas lah mereka seperti layang2 tapi tidak bertali. Dengan zaman internet sekarang, semua benda2 baik dan yang tak baik boleh diperolehi  hanya perlu klik saje komputer. Tanpa sentuhan didikan dari ibu bapa, anak2 ini mudah hilang punca. Nafsu muda mudah menguasai mereka.

No comments: