November 21, 2010

Bila Yang Meningkat Bertemu Yang Statik


Menonton perlawanan sepaktakraw antara Malaysia dan China di Sukan Asia Guangzhao 2010 tempoh hari memberi gambaran betapa cepat sukan ini dikuasai negera2 lain. Walaupun Malaysia menang, tetapi tentangan amat hebat diberi oleh China dalam setiap set. Mata2 kemenangan setiap regu  pun tidak jauh.

Dulu, Thailand, Malaysia, Indonesia dan Singapura adalah antara kuasa dunia sukan ini yang tak mampu dicabar lain2 negara. Hingga kini, cuma Thailand saja yang nampaknya kekal menjadi jagoh sukan ini. Rahsianya ialah kreativiti mereka  mencipta servis kuda yang banyak menyumbang kejayaan. Negara2 baru seperti Korea Selatan, Jepun dan China lebih banyak menggunakkan strategi taktikal semasa menentang lawan. Dengan memilih tekong berbadan tinggi memudahkan melakukan servis tajam. Banyak mata diperolehi dari taktik ini semasa menentang Malaysia. Cara libasan mereka agak simple tapi berkesan untuk memungut mata.

Malaysia tidak lagi boleh bergantung pada seni dan semangat sahaja dalam sukan ini. Strategi taktikal serta kreativiti mencipta 'senjata' semasa bermain perlu ada. Jika tidak, kita akan ditinggalkan pada masa depan. Sudah tentu cabaran sukan sepaktakraw akan lebih besar bila negara dari lain2 benua seperti Eropah, Asia Barat dan sebagainya mula berminat dan  menguasai sukan ini.

No comments: