November 29, 2010

Cabaran MAHA International Show 2010


























MAHA International Show 2010 (MIS2010) yang baru bermula pada 26 November 2010 jelas sedang menghadapi dua cabaran besar untuk mencapai sasaran lebih 2 juta pengunjung. Yang pertama ialah cuaca dan yang kedua masalah kesesakan lalulintas. 

Cabaran yang pertama ni, tidak siapa dapat menghalangnya. Ia kuasa Tuhan. Siapa kita untuk mengubah cuaca yang mendung hujan berterusan kepada cerah terang benderang ? Hujung tahun sememangnya  musim basah. Tahun ni pulak hujan turun lebih kerap dan teramat lebat. Dengan saiz taman expo seluas 363 ekar, pergerakan pengunjung makin sukar dalam cuaca sebegini.

Kesesakan lalulintas pula amat membebankan pengunjung. Kawalan ketat aliran lalulintas di dalam taman ekspo ala kem tentera oleh pihak Rela dan kakitangan trafik turut menyumbang kepada tahap pergerakan kenderaan yang teramat pelahan. Kesannya berterusan hingga ke pintu2 masuk utama dari lebuhraya. Ramai pengunjung yang give up, buat u-turn terus balik ke rumah atau ke destinasi lain.

Masih ada enam hari lagi untuk mencapai sasaran 2 juta pengunjung. Mudah-mudahan  dengan  doa kita dan izin Allah swt pada 5hb Disember nanti semua pihak iaitu penganjur, perserta, peniaga dan pengunjung MIS2010 mampu tersenyum dengan kepuasan tersendiri.

No comments: