December 3, 2010

Bara! Bara !! Bara Bara Bara !!!


Teringat cara emak dan orang2 kampung dulu2 bila nak jemur sesuatu. Tak kiralah  jemur pakaian ke, udang geragau ke atau belacan yang perlu dikeringkan. Mereka sering laungkan perkataan ni. 'Bara ! Bara !! Bara Bara Bara !!! beberapa kali sambil menghamparkan barang2 yang dijemur. Tujuannya nak minta cuaca panas dan matahari keluar supaya semua benda yang dijemur dapat dikeringkan segera. Cara ni selalu dibuat pada musim2 tengkujuh, waktu hujan kerap turun. Bila banyak jemuran tak kering, problemlah sikit. 

Bila dilaungkan perkataan ni, macam ada connection dengan matahari tu. Yang menghairankan tu, cara ni kerap berkesan. Panas berterusan hingga ke petang. Sebenarnya, itu semua kuasa Allah s.w.t. Mungkin tu  cara mereka dulu2 berdoa agar dipermudahkan urusan mengeringkan jemuran.

Mungkin kat MAHA 2010 sekarang ni, peniaga2 kena try kaedah ni. Mana tau dengan izin Allah s.w.t doa kita dimakbulkan. Panas sampai ke petang. Dapatlah lebih ramai pengunjung datang. Pergerakan  mereka pun akan lebih lancar dan selesa. Bisnes pun bolehlah tambah baik. Wallahualam.

No comments: