December 23, 2010

Tempoh Bertenang atau Memeritkan ?


Tak dinafikan bagi mereka2 yang banyak bergantung pada projek2 kerajaan, masa penghujung RMK9 nilah yang dikatakan tempoh paling relaks. Kebanyakan kerja dah habis atau sampai ke penghujung. Tak banyak datelines lagi perlu dikejarkan. Meeting pun kurang. Kerajaan nak close akaun dah....Ada yang kata dah masuk tempoh bertenang. Bolehlah pergi holiday dengan keluarga. Masa untuk berehat Hanya menunggu RMK10 nak mula tahun depan.

Tapi bagi sesetengah orang, tempoh nilah yang paling memeritkan. Maklumlah, nak tunggu projek baru RMK10 bermula bukan mudah. Penyediaan TOR, meetings, kelulusan TOR, proses perlantikan dan pemilihan  perunding, tarikh projek mula, nak tunggu aggrement signed dsb nya mungkin ambil masa sampai pertengahan tahun 2011. Silap2 masuk bulan Ogos atau Oktober baru dapat rasa payment pertama. Jangkamasa 8 ke 10 bulan sudah tentu mencabar kemampuan cashflow ramai orang. Kalau tak cukup bekalan sudah tentu kekeringan di tengah jalan. 

Bila menghadapi situasi sebegini baru teringat kisah Nabi Yusuf a.s. Kisah mimpi seorang pembesar Mesir tentang 7 ekor lembu gemuk dan 7 ekor lembu kurus. Kita semua dah tahu tafsiran Nabi Yusuf a.s. tentang mimpi ni. Sampai sesetengah pakar kewangan barat pun mengiktiraf tafsiran ini. Kata mereka kita perlu mempunyai simpanan antara 6 ke 7 bulan untuk menghadapi segala keadaan sukar  untuk tempoh 7 ke 8 bulan. Harap2 tidak lama dari tempoh tersebut yang perlu ditunggu lagi.

No comments: