December 29, 2010

Muda Tapi Berpengalaman


Ramai berpendapat team bolasepak Malaysia sekarang dianggap mentah dalam pertandingan peringkat antarabangsa. Rata2 berumur awal 20an. Kebanyakannya diserapkan secara bidan terjun. Disebabkan ramai pemain utama cedera. Mereka sepatutnya masih ada 2 ke 3 tahun lagi baru boleh 'dibenarkan' menyertai team senior.

Walaubagaimana pun, pandangan sinis ini ditepis mereka dengan selamba aje. Sebilangan besar pemain dari pasukan Harimau Muda ini sebenarnya sudah agak berpengalaman di persada bolasepak antarabangsa. Penyertaan mereka dalam liga Slovakia terbukti banyak menyumbang kepada kebangkitan mutu dan keyakinan mereka. Saiz dan fizikal pemain2 di sana yang lebih besar dapat ditandingi. Ini kan pulak bermain dengan pemain2 dari negara Asia Tenggara.

Kejayaan memenangi pingat emas di Sukan SEA lepas membuktikan kemampuan mereka. Kali ini  buruan menjulang piala AFF Suzuki Cup 2010 pula. Sorakan2 dan herdikan penonton tuan rumah di seluruh stadium ternyata tidak menganggu mereka.  Di Vietnam penonton fanatiknya berjaya dibisukan. Kali ini gangguan2 dan sorakan yang penuh emosi penyokong2 Indonesia di Stadium Gelora Bung Karno bakal menguji mereka lagi. 

Hanya 90 minit lagi yang perlu diharungi untuk mencapat matlamat menjuarai piala AFF Suzuki Cup 2010. Doa seluruh rakyat Malaysia mengiringi mereka. Semoga sorakan penyokong fanatik Indonesia di Stadium Gelora Bung Karno menjadi sepi selepas wisel akhir ditiupkan pengadil nanti.

No comments: