December 27, 2010

Protes 6 minit Indonesia yang memakan diri


Sasaran cahaya laser dari penonton2 yang nakal dalam sukan bolasepak masa ini semacam menjadi lumrah. Bukan saja di Stadium Bukit Jalil, bahkan di mana2 stadium sepanjang AFF Suzuki Cup 2010 jelas terjadi. Mungkin kejadian sebegini di pusingan awal peringkat kumpulan tidak begitu diendahkan oleh mana2 pasukan. Tetapi 'serangan' laser menjadi amat sensitif bila ia berlaku di peringkat kemuncak seperti pertandingan akhir.

Indonesia membuat protes bila laser ditujukan kepada penjaga gol mereka. Permainan dihentikan lebihkurang 6 minit. Seluruh rakyat Malaysia yang menonton menjadi cemas. Kalau2 pengadil membatalkan perlawanan di Bukit Jalil. Mana nak cari si pengacau ni dalam ribuan penonton di stadium. 

Apabila perlawanan disambung semula, ternyata ia memihak kepada pasukan Malaysia. Pemain2 muda negara cepat dapat menyesuaikan diri dan mendapat rentak semula. Pemain2 Indonesia yang lebih berusia terutama di bahagian pertahanan nampak lambat panas Akhirnya pintu gol mereka dirobek tiga kali oleh penyerang Malaysia. Bekalan tiga gol ni amat berharga bila kita bertandang ke Stadium Bung Karno nanti.

No comments: