December 10, 2010

Sireh Pulang Ke Gagang


Menghadiri Majlis Sireh Pulang ke Gagang SSAS Putrajaya pada 8 Disember 2010 menandakan tamatlah zaman persekolahan anak2 ku. Anak bongsu ni baru habis menduduki peperiksaan SPM. Majlis ni merupakan acara simbolik dan tradisi SSAS menandakan penyerahan anak2 kepada ibubapa setelah bersekolah dan menduduki asrama selama lima tahun.

Tiada apa lagi dapat diucapkan oleh ibu bapa, selain setinggi tinggi penghargaan dan terima kasih kepada Pengetua, guru2 dan warga SSAS yang telah bertungkus lumus mendidik dan menjaga murid2 sepanjang tempoh persekolahan mereka. Berbagai dugaan dan cabaran mereka hadapi. Bukan sahaja dari karehan murid2 tetapi termasuklah ibu bapa. Maklumlah budak lelaki. Bukan senang nak dijaga. Sampai ada  Pengetua, guru dan warden yang kena transfer ke tempat lain disebabkan kes murid2.

Walaubagaimana pun, tugas mereka tetap diteruskan. Demi mendidik anak bangsa di peringkat asas ini. Cabaran ke hadapan yang bakal dihadapi murid2 sudah tentu lebih besar dan hebat. Terima kasih cikgu dari kami, IbuBapa dan Penjaga.

No comments: