November 15, 2010

Konsep Hierarki Pusat Perniagaan Tidak Sesuai Untuk KL ?


Rasa agak bertuah dapat menghadiri taklimat yang disampaikan oleh Norliza Hashim pada Bengkel Makluman Awan dan Pihak Berkepentingan Pelan DBKL 2020 pada 15 Nov 2010 di Hotel Istana. Selain sempat berjumpa member2 sepejuangan, dapat juga maklumat2 terkini berkaitan isu2 yang ditimbulkan oleh orang ramai ke atas Pelan DBKL 2020. 

Bengkel sehari ni diadakan dari pagi hingga malam. Agenda pertama ialah taklimat yang disampaikan oleh Norliza berkaitan dengan pindaan2 yang telah dibuat berdasarkan kepada komen dan bantahan orang awam. Antara pindaan utama yang dibuat ialah menggugurkan cadangan hierarki pusat perniagaan. Kata Norliza, pembangunan KL yang amat pesat khususnya pusat2 perdagangan tidak memungkinkan konsep atau strategi ini dapat dilaksanakan. Tren menunjukkan kebanyakkan pusat2 ini telah dan akan bercantum antara satu sama lain. Pembangunan kawasan perniagaan di sepanjang jalan2 utama juga menjadi faktor tambahan.

Jadi agak mustahil untuk menetapkan lokasi atau kawasan yang 'rigid' sebagai pusat2 perniagaan berdasarkan hierarki. Sistem hiererki yang menentukan kawasan2 khas untuk pusat perniagaan daerah, pusat perniagaan tempatan dan sebagainya disedari tidak sesuai untuk KL. Bagaimana mungkin untuk merealisasikan hierarki ini, atau untuk digunakan sebagai  panduan kawalan perancangan, kalau pembangunan berlaku terlalu cepat dan sempadan kawasan perniagaan semakin membesar dan bercantum antara satu sama lain. Ditambah pula, pembangunan  baru yang dirancangkan secara komprehensif selalunya mencadangkan komponen atau kawasan perniagaan yang luas.

No comments: