June 8, 2012

Pak Ngah Yahya - Part 2 (Dia Ingin Bebas)

Kelam kabut dibuatnya. Tak pernah perkara seperti ini terjadi. Pelbagai pandangan diberi. Bagaimana Yahya nak dipelihara ? Apa makanannya untuk membesar ? dan macam2 persoalan lagi. Tok Aki jadi buntu. Semua pandangan yang diberi tidak pasti penyelesaiannya. Tok Aki dan keluarga hanya mampu untuk terus berdoa agar jalan keluar 'masalah' ini diberi petunjuk oleh Yang Maha Esa.

Akhirnya ayah Tok Aki mencadangkan dibuat kolam. Saiz yang dicadangkan agak besar. Ia diharap dapat memberi keselesaan kepada Yahya. Maka tukang yang mahir dipanggil. Kerja2 mengukur pun dibuat untuk membina sebuah kolam. Oleh kerana keadaan yang mendesak, Si tukang berjanji akan datang esok untuk memulakan tugas membina. Janjinya dalam seminggu boleh siap.

Esok paginya, belum sempat Si tukang datang, Mak Bidan terlebih dahulu tiba. Katanya pada Tok Aki dia bermimpi malam tadi. 'Yahya minta dilepaskan ke laut.' Perasaan Tok Aki bercampur baur. Adakah ini cara terbaik ? Ayah mana yang sanggup 'membuang' atau  berpisah dengan anaknya. Walaupun sifatnya berbeza. Dia tetap darah dagingnya. Yahya dianggap kurniaan  istimewa Allah swt kepada Tok Aki dan keluarga. Lama Tok Aki termenung. Setelah berbincang dengan semua akhirnya Tok Aki akur.

Yahya diriba Tok Aki menuju ke tepi pantai yang letaknya lebihkurang 3 km dari rumah. Diiringi ahli keluarga dan jiran terdekat. Makin hampir ke pantai makin hiba Tok Aki. Walaupun Yahya hanya sempat bersama seketika, perasaan kasih ayah kepada anaknya amat mendalam. Dengan lafaz 'Bismillah' Yahya dilepaskan ke air. Melinang air mata Tok Aki. Semua yang bersama turut menangis. Dalam sekelip mata kelibat Yahya hilang dari pandangan. Hanya kocakan2 kecil air yang ditinggalkan tanda perpisahan ini. 'Semoga Yahya sentiasa dilindungi Allah swt'.  Itu saja yang mampu dipinta oleh semua yang menyaksikan peristiwa ini.

Bersambung......

No comments: