June 7, 2012

Pak Ngah Yahya - Part 1 (Kelahirannya)




Post kali ini, kisahnya agak personal dan mungkin unik dan bersejarah. Sekurang-kurangnya pada keluarga ku. Ianya sudah lama diketahui majoriti ahli keluarga dan penduduk sekampung. Agaknya generasi baru di kalangan keluarga dan anak2 kampung tidak mendengarnya. Kerana kisahnya tidak dibual atau diceritakan lagi. Malah ada yang mahu ianya dilupakan atau jangan disebut-sebut terus.

Terdetik hati ini untuk menulisnya, bila kisahnya tiba2 timbul semula baru2 ini. Tujuannya hanya satu. Untuk mencatatkan sedikit sebanyak kisah2 yang dapat dikutip dari bapa dan mak saudara untuk dimasukkan ke dalam post2 bersiri yang ringkas di blog ni. Mungkin hanya untuk tatapan ahli keluarga ku pada generasi ini dan akan datang. Terutama bila ramai yang mengetahui hal ini telah tiada nanti.

Lebihkurang 80 tahun dulu, seluruh ahli keluarga Tok Aki ku berdebar menunggu kelahiran anaknya yang ketiga. Saiz kandungan perut isterinya agak besar sedikit dari lazimnya. Dah dua kali menyambut kelahiran anak sebelum ini. Tapi kali ni debarannya lain macam sikit. Dulu urusan kelahiran dibuat cara kampung. Tak ke klinik ataupun hospital.

Bila genap 9 bulan dan tiba masanya, Bidan kampung dipanggil ke rumah Tok Aki. Seperti biasa Mak Bidan buat lah apa yang patut untuk menyambut kelahiran. Detik2 menyambut kelahiran tidaklah banyak masalah. Semuanya berjalan lancar. Lahirlah bayi lelaki yang comel dan sempurna sifatnya. Namun begitu, dia bukan keseorangan. Ada kembarnya. Tapi sifat2 tidak serupa dengan abangnya. Warna tubuhnya putih bersih. Terperanjant sungguh semua orang dibuatnya. Tok Aki redha bila dimaklumkan Mak Bidan. Disambut kedua-dua bayi itu dengan laungan azan yang syahdu.

Dinamakan kedua-dua anaknya ini, Jaafar dan Yahya. Jaafar yang sempurna sifatnya. lena tidur di  dalam dakapan ibu.  Manakala, Yahya dimasukkan ke dalam basin berisi air. Sesuai dengan sifat2nya.

Bersambung.......


No comments: