August 2, 2011

Bila Imam Umum Tarawikh 8 Rakaat


Dah jadi fenomena biasa malam pertama bersolat Tarawikh. Semangat jemaah memang hebat. Parking masjid penuh dan sesak setelah confirm puasa esok. Ramai yang datang awal. Semua tidak mahu ketinggalan. Nak booking dalam ruang solat utama. Sejuk sikit sebab berair-con. Kat luar agak panas. Tak berapa selesa. 

Seperti biasa solat Tarawikh 20 rakaat 3 Witir. Lepas 8 rakaat ada juga yang mula melangkah keluar. Beberapa jemaah mula menoleh belakang. Cuma nak perhatikan jemaah2 yang buat 8 rakaat sahaja. Agak selamba dan tersipu sipu juga mereka. Yang kenal tu senyum2 perli aje. Walaubagaimana pun malam pertama agak membanggakan. Saf2 masih banyak yang menghabiskan 20 rakaat. Mungkin semangat dan tenaga masih kuat. Siang hari tadi masih belum berpuasa. Lebikurang 10.40 malam selesai solat.

Masuk malam kedua. Lepas solat Isyak, Imam umum malam ni buat 8 rakaat. Lepas 4, tazkirah. Kemudian sambung 4 lagi. Semua faham sangat tujuannya. Siapa makan cili dia rasa pedas le. Geng2 yang buat lapan tak kan nak balik lepas 4 rakaat pulak. Terpaksa tunggulah sambil mendengar tazkirah.

Antara intipati berkaitan tazkirah yang disampaikan oleh Imam 2 masjid malam tadi ialah kiasan reaksi dua golongan bila berada di masjid. Golongan pertama seperi ikan di akuarium. Sentiasa seronok di dalamnya. Kalau dikeluarkan pasti mengelumpur dan lemas. Gologan ini lagi lama di masjid lagi seronok. Golongan kedua pulak umpama burung dalam sangkar. Sentiasa gelisah di dalamnya. Ingin cepat dilepaskan dan dapat terbang jauh dan bebas.

Bagi sesetengah orang sudah tentu ia satu tazkirah yang sinis. Tapi tujuannya teramatlah baik. Cuma menasihat dan mengingatkan kepada mereka2 yang sememangnya telah arif dalam hal ini. Bulan nilah masa terbaik untuk merebut peluang yang dihidangkan. Pendek kata, lagi lama berada dan beramal di rumah Nya peluang mendapat keberkatan itu lebih luas. Wallahualam.

No comments: