August 3, 2011

Mohon 10 Hari Dalam Setahun


Tak dinafikan ramai juga orang yang pergi ke tanah suci tiap2 tahun. Bila ada kelapangan dan kemampuan je mereka pergi. Ada yang sampai tak ada orang menghantar ke airport. Dah selalu sangat. Sampai anak2, keluarga dan sahabat handai pun macam dah tak kisah. Tambahan pulak nak buat ibadah haji kena queue panjang. Kalau daftar sekarang, 2032 baru boleh pergi. Kalau yang dah berumur 50an tu, takut2 tak sempat nanti. Jadi buat ibadah umrah lebih mudah. Bila2 masa boleh pergi.

Bila terlihat image2 tanah suci di kaca tv.  Hati pasti tersentuh. 'Bila agaknya dapat ke sana lagi'.  Rasa rindu pada Kaabah dan Makam Nabi s.a.w. Terdengar dengar kemerduan suara imam2 Masjidilharam dan Masjid Nabawi memimpin solat. Suasana ibadah sungguh meriah. Tak kurang juga tarikan aktiviti 'melontar' ke kedai2 yang banyak terdapat di sekeliling masjid.

Semasa di tanah suci sempat juga jumpa jemaah yang pergi tiap2 tahun. Itu pun secara kebetulan. Jemaah Malaysia mudah dikenali. Beg sandang dan baju Melayu jadi trademark. Lepas solat sunat sembang2 ringkas aje. Maklumlah. Bila berada di rumah Allah s.w.t. kita patut lebih banyak 'bersembang' denganNya. Kalau boleh kurangkan berbual dengan orang. Kawan ni sempat beri tip. Dia tiap2 tahun datang ke sini. Katanya 'Berdoalah bersungguh sungguh di depan Kaabah mohon diberi peluang oleh Nya  untuk beribadah di sini sekurang kurangnya 10 hari dalam setahun. InsyaAllah diperkenankanNya.' 'Tak dapat setiap tahun. Lima tahun sekali pun ok'. Bisikku dalam hati. InsyaAllah.

No comments: