August 26, 2011

Malam ke 27 ?


Malam yang ditunggu dan dicari. Ia hanya ada pada bulan Ramadhan. Ia disebut dalam Al Quran. Itu janji Allah s.w.t. Kelebihan beramal di malam ini bukan sedikit. Lebih baik dari 1,000 bulan amalan.  83 tahun tu. Tak ramai yang mampu berusia sebegitu. Terutama umat Nabi Muhammad s.a.w. di akhir zaman ini. Rata2 sekitar 60, 65  tahun atau lebih sedikit.

Selalunya benda yang hebat dan besar tidak mudah diperolehi. Tapi Nabi s.a.w. ada memberi petunjuk atau hints. Carilah pada 10 malam terakhir Ramadhan. Ditambah lagi. Terutama pada malam2 ganjil. Malam 21, 23, 25, 27 dan 29.

Tazkirah malam tadi agak direct tentang hal ini. Ustaz mentafsirkan dari Surah Al Qadr. Kata dia ada 30 kalimah dalam surah ini. Pada kalimah ke 27 disebut atau dimaksudkan secara khusus malam Al Qadr. Malam yang amat diberkati. Turunnya Jibril a.s. dan ribuan malaikat ke bumi. dengan izin Allah s.w.t. Menyaksikan manusia yang beramal. Jadi, adakah ia bermaksud malam ke 27 ? 

Teringat pulak ada Ustaz seorang ni agak mudah caranya. Sesiapa nak bertemu Lailatul Qadar senang je. Beramallah tiap2 malam pada bulan Ramadhan. Jangan miss. InsyaAllah dapatlah dia jadi antara insan dipilihNya untuk beramal dalam malam yang istimewa ini. Wallahualam.

No comments: