August 9, 2011

Report Card Ramadhan


Malam tadi tazkirah selepas 4 rakaat solat Tarawih boleh dikira special sikit. Ustaz reka  format report card amalan sepanjang Ramadhan. Salinannya diedarkan pada jemaah. Tapi dia photostat tak banyak. Rezeki yang duduk depanlah. Yang dok belakang terkebil kebillah. Tak ada bahan rujukan bila Ustaz explain cara nak guna.

Tujuannya nak mendisplinkan diri. Bukan nak tunjuk2 pada orang. 'Nanti jadi riak pulak.' katanya. Kolum pertama disenaraikan ibadah2 sunat yang digalakkan. Ada 31 row. Maknanya 31 amalan sunat. Siap pakai sistem Kod amalan lagi. Kelas gitu. Row pertama pulak tarikh dari 1 hinggalah 30 Ramadhan. Ustaz kata tick lah mana2 ibadah harian yang telah dilaksanakan sepanjang Ramadhan ni. Nanti hujung Ramadhan boleh check pencapaian kita. Sendiri mau nilailah. Bagus ke tak, performance tahun ni nanti.  Nasihat Ustaz, 'Kalau tak boleh buat semua, janganlah tinggalkan semuanya.'  Ia boleh digunakan untuk tahun2 akan datang. Kalau ada umur lagi. InsyaAllah.

Main eventnya, sudah tentulah amalan2 10 malam terakhir. Iaitu malam2 mencari Lailatul Qadar. Ganjarannya serupa 1,000 bulan beribadah. Rugilah kalau terlepas kali ini. Ustaz kata, 'Orang yang bertemu dengan Lailatul Qadar akan terasa dingin badannya kerana dihampiri oleh para Malaikat (sebentar saja). Dingin di sini bermaksud nyaman dan amat menyeronokkan. Apabila terasa begitu disarankan membaca doa2 tertentu yang diajarnya. Mudah2an diizinkan Allah s.w.t. bertemu malam yang istimewa ini. Aaminnn.

No comments: