July 29, 2011

2 Kesibukan di Bulan Ramadhan


Suasana Ramadhan dah mula terasa. Khutbah Jumaat hari ni pun khatib cakap pasalnya. Masih ada yang mengadakan majlis kenduri doa selamat sempena Ramadhan. Bahan2 makanan yang sinonim dengan Ramadhan seperti kurma dah berlambak kat pasar2raya sejak beberapa minggu lalu. Kebetulan Ramadhan tahun ini disambut pada awal bulan. Selepas dapat gaji, orangramai  mengambil peluang untuk membeli belah stok makanan yang diperlukan sepanjang bulan ini. Pasaraya lebih sibuk berbanding hujung2 bulan yang biasa.

Islam menasihatkan umatnya supaya bersibuk-sibuk dalam bulan Ramadhan. Yang dimaksudkan bersibuk beramal. Satu bulan istimewa yang penuh keberkatan. Setelah berpuasa di siang hari, kita digalakkan supaya lebih aktif beribadah pada malamnya. Maklumlah siang lapar dan letih. Solat tarawikh, tadarus Al Quran, qiammulai dan bersahur. Antara empat ibadah sunat yang digalakkan. Dikatakan juga bulan ni bulan latihan. Untuk mendidik atau 'polish' semula iman yang mungkin terdapat karat dan kotoran di mana2.

'Godaan' hebat juga terdapat di bulan Ramadhan. Punca rezeki memang melimpah. Permintaan  keperluan untuk berbuka hinggalah ke hari raya amat tinggi. Peluang berniaga terbuka luas. Ramai yang tidak mahu terlepas peluang keemasan yang datang sekali setahun ini. Maka bersibuk-sibuklah mereka mencari rezeki. Kadang2 hingga ke malam hari. Mungkin ini adalah antara nikmat Allah s.w.t. kepada hambaNya di dalam bulan Ramadhan.

Mengeksploit dengan bijak antara dua peluang ini amat penting. Supaya kemanisannya dapat dirasa sepenuhnya di akhir Ramadhan. Ibadah2 sunat tidak ditinggalkan walaupun sibuk berniaga. Berpada-padalah mencari wang. Yang penting peluang memperolehi pahala besar yang ditawarkanNya tidak disia-siakan. Walaupun rezeki yang disediakanNya juga tidak patut dibiarkan berlalu begitu saja bagi yang rajin berusaha. Wallahualam.

No comments: