July 25, 2011

Jangan Ulangi Kesilapan Sama


Hati ni agak berdebar juga bila lihat ada objek dilontar ke bahagian pertahanan Malaysia selepas gol keempat Singapura. Kalau tak silap benda tu datang dari kumpulan penyokong negara. Adakah penyokong kita telah berpaling tadah ? Disebabkan bengang dan tak berpuas hati melihat betapa rapuh dan lembiknya barisan pertahanan negara. Semuanya gol2 mudah. 

Stail bertahan masa lawan Arsenal dan Liverpool diperlihatkan semula di Stadium Jalan Besar. Kesilapan2 sebegitu tak akan dapat diterima peminat dalam perlawanan sebenar. Apatah lagi bila berlawan dengan seteru utama seperti Singapura. Maruah negara memang betul2 tercabar kalau kalah dengan team ini. Kalah pulak disebabkan pertahanan yang kelam kabut dan tak bermaya. 

Mujurlah Safi Sali dan Hadi Yahya ada. Terubat dan semangatlah sikit hati ni. Gol2 mereka memberi harapan. Bagai sinar terpancar semula. Tengah2 dok seronok. Gol kelima Singapura pulak masuk. Lagi sekali. Pertahanan standard budak2 sekolah ditunjukkan. Penyerang Singapura yang dah tua tu nampak lebih lincah dari pertahanan muda negara.

5 - 3 bila wisel penamat ditiupkan. Walaupun kalah, harapan Malaysia masih ada. Perlu menang  sekurang-kurangnya 2 - 0 untuk meneruskan cabaran ke Piala Dunia 2014. Kali ini bermain di Bukit Jalil. Sudah tentu sokongan padu diberikan kepada pasukan negara. Pasukan  ini sentiasa dipuja sejak memenangi Sukan SEA dan Piala AFF Suzuki Cup. Kekalahan teruk kepada Arsenal dan Liverpool diterima peminat sebagai sekadar aksi pertunjukan dan hiburan. 

Tapi tidak bila berlawan Singapura. Kesilapan2 pada liga pertama diharap tidak berulang. Sebagai peminat sukan, menang atau kalah adat perlawanan. Kalau kalah dengan bermaruah sudah tentu semua boleh menerimanya. Sanjungan tetap akan diberi. Rakyat Malaysia sentiasa berada di belakang. Sorakan padu di Stadium Bukit Jalil akan mewakili 26 juta rakyat Malaysia. Mudah2an kemenangan yang diidamkan dapat dikecapi. InsyaAllah.

No comments: