July 16, 2011

Kena Ada RM500,000 Kalau Nak 'Berpisah'


Syukur Alhamdulillah, akhirnya dapat juga cari penaja untuk anak ku belajar ke luar negara selepas tamat Tingkatan 5. Telah menjadi cita2nya melanjutkan pelajaran ke sana selepas SPM. Semua tawaran belajar di dalam negara ditolak. Apa nak buat. Ikutkan sajalah kemahuannya. Benda baik. Ayah Ibu kena sokonglah.

Nak hantar pakai duit sendiri seperti di UK memang tak mampu. Ada juga peluang di Mesir. Kosnya agak berpatutan. Sambil2 tu terus berdoa agar ada penaja yang sudi menawarkan kemudahan biasiswa. JPA, Mara, Zakat Selangor, Bank Negara dsbnya semuanya tak berjaya. Akhirnya, di saat2 akhir dengan izin Allah s.w.t PNB sudi. Kalau dah rezeki, pasti ada punya. Bagai pucuk dicita ulam mendatangah. Begitu teruja nampaknya anak ku. Ceria dan berseri seri sungguh dia. Termasuk Ayah Ibu sekali le.

Majlis penyampaian tawaran biasiswa di adakan di Menara PNB pada 11 Julai 2011. Daripada 21 yang ditawarkan, hanya 16 yang hadir. Yang tak hadir dah dapat tawaran lain katanya. Kena buat A Level dua tahun di Kolej Yayasan UEM di Lembah Beringin. Ada juga dihantar ke MCKK bagi yang buat program International Baccalaureate (IB). Lepas tu kalau semua OK, boleh lah meneruskan pengajian peringkat Ijazah di universiti2 terkenal di UK, USA atau Australia.

Dalam seronok2 tu, PNB ada berpesan. Kena berkhidmat sekurang-kurangnya 8 tahun dengan mereka selepas tamat pengajian. Itu bond perjanjian yang dikenakan. Kalau rasa tak seronok kat PNB dan berangan-angan nak cari kerja tempat lain. Sila sediakan RM500,000. Jumlah dikenakan untuk 'berpisah' kata mereka.

No comments: