March 3, 2011

Bila Surau Menjadi 'Haram' ?

Panggilan telefon kawan dari taman perumahan lama agak mengejutkan. Dimaklumkan Pengerusi dan AJK surau dipanggil oleh JAIS secara tiba2. Dikatakan surau tu tak berdaftar sejak ia dibina dan dibuka pada pertengahan 1990an. Jadi rumusannya mudah. Surau tu berstatus 'Haram !!!'. Jadi semua senarai AJK yang dipilih oleh ahli kariah baru2 ni dikatakan tak sah.
Sebagai matan SU surau, kawan ni mintalah tengok2kan fail2 lama. Kot2 ada bukti surau dah didaftarkan. Kononnya ada nombor siri macam nombor pendaftaran syarikat. Wah ! canggih sungguh surau2 di Selangor. Macam SSM lagaknya.

Dipendekkan cerita. Tak payahlah susah2 cari bukti pendaftaran. Memang tak ada. Selama ni JAIS tak pernah minta. Setiap tahun salinan Laporan Tahunan dan Minit Mesyuarat Agong dihantar ke JAIS. Surat2 rasmi dari JAIS kepada surau dari masa ke semasa selama ni dah membuktikan kesahihan surau ni. Bahkan, surau ni memang sentiasa secara rasmi berada di dalam senarai bawah kariah masjid.

Ini semua ajenda politik anak2 kariah. Bila tak dapat 'rampas' surau ni secara demokrasi.  Macam2 cara dicari nak susahkan Pengerusi dan AJK Surau. Aspek teknikal pulak dijadikan modal. Beginilah senario politik bangsa kita sekarang. Dah peringkat parah. Sampai rumah Allah s.w.t yang suci ni  sanggup dilabelkan 'haram ?'. MasyaaAllah.

No comments: