June 15, 2015

PD Perlu Lebih Banyak Tempat Makan Macam Ni !

Dah lama tak ke Port Dickson. Wal hal 30 minit jer drive dari rumah. Bila isteri kata nak rehat sat. 'Nak cari ketenangan dan ilham untuk design Hari Raya hamper tahun ni.' katanya.  Cari lah tempat paling dekat. Check in lah semalam di hotel. Bergerak lepas maghrib dari rumah. Sampai PD, tinjau2 restoran yang jamu ikan bakar. Jumpa lah restoran tu. Tak yah sebut nama restoran untuk jaga reputasinya. Sebab tak berapa sedap. Order sotong bakar pun hangit. Mintak tisu pun lambat. Ikan bakar pun tak fresh rasanya. Agak mengecewakan. Kalau tengok tempat dan suasana restoran memang class. 

Esoknya lepas breakfast check out. Bersiar-siar sambil memandu ke selatan PD. 'Kill time' orang putih kata. Tengok hotel2 baru sepanjang pantai. Hingga Jambatan Sungai Linggi. Nak tunjuk kat isteri dan anak2 border Negeri Sembilan-Melaka. Lepas tu patah balik. Ternampak pulak bunting2 Rumah Upside Down baru dibuka di sepanjang jalan. Terus cari. Rupanya produk pelancongan baru ni dibuka di premis kedai 2 tingkat. RM15 bayaran masuk. Ingatkan sebuah rumah yang terbalik macam di Sabah. Tak menarik. Orang pun ramai sangat masa tu. 

Kebetulan hari tu hujung minggu. PD agak jam. Panjang deretan kereta yang baru sampai terutama menuju ke Telok Kemang. Suasana PD nampak meriah dan hidup. Jam dah 12.30 tengahari. Kami pun mula mencari tempat yang sesuai untuk lunch. Anak2 cadang Restoran Cowboy Place. Menunya ayam panggang. Mulalah buka waze. 


Lokasinya betul2 di simpang masuk ke PD Marina World Resort. First impression, macam khemah orang kahwin jer. Ramai betul pelanggan. Adalah hiasan2 cowboy, apache, kepala lembu dan sebagainya. Sesuai dengan namanya. Layanannya pun cepat. Sat jer duduk dah ada pelayan yang mengambil order. Menu simple. Set nasi kukus ayam panggang campur sup RM6. Air tembikai satu jug lain harga. Order pun cepat sampai. Ayam panggangnya pun sedap. Puas hatilah. Patutlah restoran ni popular di PD. Kalau nak lagi boleh order fish balls, hot dog dan sebagainya, Harganya berpatutan, layanan cepat dan makanannya sedap. Tu yang paling penting. Ditambah dengan persembahan live band yang memeriah dan menghidupkan suasana.


Tahniah pada pemiliknya. Katanya orang Sabah. Restoran ni memberi kelainan daripada restoran2 yang biasa. Tak lah asyik restoran tom yam, ikan bakar dan nasi campur jer kalau ke PD. Nak makan di hotel memang lah mahal. Janji makanannya sedap, servis cepat dan harga berpatutan. Pengunjung tak kisah sangatlah makan bawah kemah yang agak panas. Persembahan live band tu, bonus.

No comments: