February 10, 2013

Teringat Beli Motor Dia


Lama dah aku tak jumpa dan mengikuti perkembangan insan ni. Hampir 30 tahun. Tau2 jadi Presiden dah dia. Bergelar Datuk lagi. Alhamdulillah, persatuan semakin berkembang dan maju di bawah pimpinannya. 

Masih ingat lagi ketegasan dan kehebatannya melatih kami. Masa tu aku dok rumah bujang di Kampung Baru KL. Dah satu rumah ahli persatuan. Aku pun terikut samalah. Lagi pun malam2 banyak masa free. Pakat join jadi ahli dan berlatih dua minggu sekali. Badan pun sihat dan ramai kawan baru.

Salah seorang jurulatihnya insan ini. Masa tu dia muda lagi. Belum dapat Datuklah. Dia memang jurulatih favourite aku. Walaupun tegas, keras dan tangkas. Rasa puas dan yakin bila dapat berlatih di bawah seliaan beliau. Masih terasa kehebatan tumbukan dan ketangkasannya.

Yang aku paling tak dapat lupa bila dia umumkan pada pelatih nak jual motor Honda cup sebelum kelas bermula. Kebetulan masa tu, aku tengah cari motor untuk pergi kerja. Terpaksa tumpang motor kawan jer selama ni. Lepas kelas aku jumpa dia. Nyatakan hasrat nak beli motor. Kami pun tawar menawarlah. Akhirnya persetujuan dicapai bersama. Nampak seronok sungguh dia. 'Horei !!! motor aku dah laku !!!' bersorak dia pada kawan2 jurulatih yang lain. Kami semua tersenyum. Bila aku dah pakai motor tu setiap kali ke kelas, ada jurulatih lain menyapa. 'Kamu adik Maideen ke ?'. Rupa dan colour kulit kami pun nak akan sama. Tu yang depa terconfuse tu.

Lama juga aku pakai motor tu. Gunakan masa sambung belajar semula. Sampai sempat bawa balik kampung dari KL ke Melaka. Panas punggung dibuatnya. Tak sangka harta kecil ini pernah dimiliki oleh insan hebat persatuan kami. Syukur dan Alhamdulillah.

No comments: