February 13, 2013

'Perlukah Kami Dengar Doa Kamu ?


Balik cuti CNY kali ni anak ku bawa cerita lain macam bunyinya. Perjalanan dari Kolej ke rumah selalunya makan masa hampir 2 jam. Banyaklah juga topik dibualkan kami berdua. Lebih kepada pembelajaran dan aktiviti dia. Cuma nak tau perkembangannya saja. Setakat ni, Alhamdulillah semuanya okey dan memuaskan hati.

'Pengetua kami tiba2 buat hal pulak' luah anak ku. 'Bubuh notis nak dibatalkan upacara doa yang dibuat setiap kali assembly.' Tercengah-cengahlah pelajar2 dibuatnya. Terutama pelajar Melayu. Katanya atas desakan kakitangan dan pelajar bukan Islam. Dakwa mereka lagi ada geng Melayu yang tak kisah. Doa tu tak ada kaitan dan manafaat.terutama kepada guru, kakitangan dan pelajar kolej yang bukan Islam. Komposisi sekarang 50 : 50 antara pelajar Melayu dan bukan Melayu. Sinis jer mereka berhujah, 'Perlukah kami mendengar doa kamu setiap kali assembly ?'.

'Cukupkah dengan mengatakan ia telah lama jadi tradisi kolej ?' Sudah tentu hujah ni nampak tak kukuh untuk pertahankan upacara doa itu. Apatah lagi mereka hanya golongan pelajar. Masih muda. Walaubagaimana pun, mereka beranikan diri. Bantahan tetap dibuat. Nasib baik mereka smart. Adukan juga pada Chairman. Dia orang Melayu. Dengan hanya surat ringkas satu muka surat kepada Pengetua, Esok tu keluar notis baru dari Pengetua. Upacara Doa diteruskan seperti biasa.
 .
Bagi aku sebagai ibubapa, banyak pengajaran yang boleh diperolehi dari kes kecil dan terpencil ini. Ia memberi gambaran simbolik betapa cabaran dan dugaan bakal dihadapi khususnya orang Melayu dan agama yang mereka anuti. Sekarang ni segalanya nampak boleh dicabar. Ia berlaku sedikit demi sedikit. Senatio masa depan nampak bukan mudah bagi anak2 kita.  Wallahualam.

No comments: