December 18, 2012

Trip Ke USS Part 1 : Ditinggal Bas


Dah janji dengan anak lelaki ku. Kali ni turn dia melancong pulak. Trip ke Guilin dulu dia tertinggal disebabkan tak cuti. Nasib baiklah dia berhajat yang dekat2. Ke Universal Studios Singapore (USS) je. Saja2 offer ke Disneyland Hong Kong. Dia tak mau. Bagus punya budak.

Suruh Mama dia check dengan ajen pelancongan. Berlagak juga depa ni. Nak ambil package bersama hotel di USS. Hotel Michael, Hard Rock Hotel, Festive Hotel dan lain2. 5 star hotel tu. Tuu dia... hampir RM5,000. Belum masuk petrol, tol, makan dsb. Boss kata tak jadi. Over budget. Booking hotel kat JB je. Kira punya kira, dapat save lebih dari 50 peratus dari duduk hotel di USS.

Sampai di JB, tanyakan shuttle khas ke USS dari hotel. Ada, tapi cajnya RM480 pergi balik. Mahallah. Tak jadi. Decide naik bas sajalah. Cuma naik bas dari JB ni penatlah sikit. Kena pergi Terminal Bas Sentral Kotaraya. Nasib baik tak jauh dari hotel. Ada bas khas terus ke USS. Sejam satu. RM5 je tiketnya. Kena turun bas dua kali. Satu check passport di Imigresen Malaysia dan yang kedua di sebelah Singapura. Dalam bas sempat bersembang dengan seorang pekerja USS yang berulang alik setiap hari dari JB. Katanya, 'Rugi je duduk hotel di USS. Bayar mahal2 hanya untuk tidur. Sehari suntuk kita habiskan masa berhibur di USS.' Betul juga cakap dia. Mengesahkan aku buat keputusan yang betul.

Sampai di USS terus beli tiket bas balik ke JB. Kali ni kena bayar dalam SGD5 pulak seorang. Ceria dan teruja anak lelaki ku bila dah nampak USS depan mata. Part2 hiburan kat USS ni aku cerita kemudian. Sampai lebihkurang pukul 8 malam kami pun bergegas ke terminal bas. Lega. Ada bas yang dah sedia menunggu. Kena turun dua kali lagi seperti masa datang pagi tadi untuk check passport. Macam orang lain, kami turut berlari-lari anak lepas passport diperiksa. Untuk menaiki bas. Punyalah frust. Bas dah belah. Senang2 je depa suruh tunggu bas belakang. Nak kena tunggu 1 jam lagi ?. Causeway masa tu jam teruk. Sudah tentu makan masa lebih dari 1 jam untuk dapatkan bas satu lagi. Akhirnya, ada passenger cadangkan naik bas lain. Bas 170 terus ke Terminal Bas Sentral Kotaraya. Kena bayar RM1.50 seorang. Apa nak buat, tak ada pilihan. Sampai di terminal nampak bas USS. Selamba je muka driver bas tu. Macam tak ada apa2 dosa pada passenger2 dia. Dahlah tiket kena bayar dalam SGD. Belah gitu je.

No comments: