December 7, 2011

Serumah Dengan Jin (Part 4)


Diharapkan, ini bahagian terakhir yang perlu diceritakan mengenai kisah ku serumah dengan jin. Walaupun tak nampak dengan mata kasar. Kehadiran Syafie dan orang2nya boleh dirasa. Nampak sejadah terbentang  di sudut rumah memang menimbulkan rasa kurang enak dan menyeramkan. Walaupun Ustaz menyakinkan kami sekeluarga supaya jangan takut. Mereka ni Jin Islam. Makhluk yang baik. Memang tak dinafikan sepanjang kehadiran mereka tidak ada perkara2 yang pelik dan buruk berlaku. Tidur kami sekeluarga tak pernah terganggu. Bayi dan anak2 kecil yang berkunjung ke rumah tidak pernah terjaga atau menangis di tengah malam.

Walaupun diminta izin 2 ke 3 bulan untuk membereskan urusan. Rupa2nya hanya lebihkurang satu bulan setengah saja diperlukan. Ustaz memaklumkan Syafie dan orang2nya dah pindah sepenuhnya. Sejadah tu tak perlu lagi dibentang. Lega rasanya. Memang dah tak lagi rasa yang pelik2 selepas itu. Bau kemyan belakang rumah pun dah tiada.

Ustaz memaklumkan bahawa tapak rumah ku dulu ada pokok berangan yang besar. Di pohon itulah Syafie dan pengikut2nya menginap. Ia juga tapak surau Jin Islam ni. 'Pada malam  'berdamai' tu mereka datang dengan berpakaian cantik. Ada yang berbaju Melayu lengkap bersampin. Ada yang berjubah.' cerita Ustaz. 'Syafie seorang yang kacak, cerah kulitnya macam Syeikh Arab.' tambah Ustaz.

Bila fikirkan semula, terasa sayang pulak dengan mereka. Maklumlah, tempat beribadah. Banyak keberkatan. Mereka dipimpin pula oleh seorang yang hafaz Al Quran pula. Tapi apa kan daya. Mereka hidup dalam alam yang berbeza. Orang biasa seperti aku tak mungkin faham dan berupaya untuk berkongsi tempat tinggal dengan makhluk Allah swt ini. Mudah2an Syafie dan orang2nya gembira di tempat baru mereka. Wallahualam.

No comments: