December 5, 2011

Serumah Dengan Jin (Part 3)


Jam sudah menunjukkan hampir pukul 1.00 pagi. Botol2 yang telah berisi jin2 ni dimasukkan ke dalam kereta. Separuh di dalam bonet. Selebihnya di kerusi belakang. Pakai kereta Kelisa aje. Kami bertiga menuju masjid yang diminta Syafie. Sepanjang perjalanan tak terasa apa2. Kata orang, kalau jin2 jahat. Kenderaan boleh terasa berat atau riuh rendah di dalam botol.  Tapi Safie dan pengikutnya adalah Jin Islam. Golongan baik2. Terasa sunyi dan nyaman saja malam tu.

Sampai di masjid, suruh kawan jumpa dan bersembang dengan Pak Guard. Strategi kami untuk mengalih pandangan dia. Aku dan anak lelaki ku turunkan botol2 dari kereta dan buka penutupnya. Maklumlah, hampir 30 botol. Lamalah juga kerjanya. Pak Guard masjid menghampiri kami. 'Apa tu ?' tanya dia. 'Botol2 ni banyak semut.' jawabku, berbohong sunat. Dia nampak termakan muslihat kami. Urusan perpindahan Syafie dan pengikut2nya berjalan lancar. Baliklah kami ke rumah dengan perasaan lega.

Tiba2 pagi esoknya dapat panggilan telepon dari Ustaz. 'Urusan belum selesai' katanya. Ustaz maklumkan, subuh tadi Syafie berjumpanya dan minta izin untuk balik ke 'rumahnya'. untuk 2-3 bulan lagi.  Katanya ada lagi beberapa urusan yang perlu dibereskan. Mungkin proses perpindahan malam tadi berlaku secara 'short notice'. Fikirku dalam hati. Kata Ustaz, Syafie sempat tambah, 'Nak bantu2 juga tuan rumah.' Ustaz minta dibentang sejadah di mana2 sudut dalam rumah untuk mempermudahkan urusan Syafie. Sempat Ustaz bergurau,' Kalau nak berkomunikasi dengan Syafie, berwiridlah atas sejadah tu.' (bersambung....)

No comments: