February 12, 2011

Pahala Atau Dosa Per Klik ?


Dunia internet sekarang semuanya dimula atau diuruskan di hujung jari. Hanya klik saja. Kalau siapa yang biasa dengan perniagaan online, ada promosi 'pay per click'. Ungkapannya nampak mudah dan menarik. Ramai pasti terpengaruh. Terutamanya orang2 yang malas dan nak dapat duit mudah. Tapi hakikatnya ada usaha susulan yang agak mencabar perlu dilakukan untuk mendapat habuannya. Tidak semudah dengan per klik saje.

Yang nak diutarakan bukan pasal bisnes online 'pay per click' ni. Tapi topiknya  lebihkurang sama. Fenomena facebook, twitter, blogging dsbnya juga berurusan dengan klik di hujung jari. Semua cerita, berita, artikel, gosip, foto, video dan macam2 lagi di postkan oleh individu2 berkaitan di laman masing2. Tujuannya, pastilah untuk mengwar-warkan pada kawan2, kenalan atau seluruh pengunjung dunia maya ini. Dapatlah komen2 yang menyeronokkan, yang pedas dan seumpamanya. Makin banyak komen, viewers dan followers makin teruja jadinya.

Walaubagaimana pun sebagai orang Islam, apa yang dibuat pasti ada impaknya. Kalau tak di dunia, di akhirat pasti rasa. Maka berhati-hatilah dengan post yang dibuat. Eloknya banyakkan post yang baik2. Contohnya, post berupa nasihat, bahan2 dakwah, ilmu bermunafaat dsbnya. Kalau ramai yang klik, insyaAllah dapatlah saham akhirat kat kita. Seperti mengalirnya air sungai yang tak henti2.

Begitulah sebaliknya.  Setiap klik yang dilakukan pengunjung terhadap post2 kita yang berunsur negatif, saham dosanya pasti dapat kat kita juga. Takut2 bila dah mati pun post2 yang kita hantar tu ada lagi diklik orang. Tambah azablah nanti. Wallahualam.

No comments: