September 10, 2014

Jalan2 Jogja-Solo : Part 3 - Idea Dari Sehelai Daun

Candi Borobudur boleh dikatakan tarikan utama ke Jogjakarta. Nak tengok sendiri kehebatan binaan dan mendengar cerita asalnya. Walaupun ia berkaitan Buddha, tapi mungkin banyak yang boleh diterokai. Dari Gunung Merapi terus ke sini. Tiket masuk agak mahal terutama untuk pelancong asing. Di dalam ruang menunggu, Pak Hatta sudah bersedia untuk membawa kami ke candi.

Keseluruhan kawasan candi dijaga dengan rapi dan bersih. Kawasan candi dan taman meliputi lebihkurang 80 hektar. Pak Hatta tiba2 berhenti dan terus mengutip sehelai daun. Dilipatnya daun tersebut. 'Nah, cuba lihat bentuk daun yang dilipat ini. Dipercayai rekabentuk candi diilham dari bentuk daun ini. Dikatakan Buddha gemar beristirehat di bawah pokok ini.' Tambah Pak Hatta, 'Pokok ini juga digelar Pokok Buddha.'


Sambil berjalan Pak Hatta sentiasa memberi penerangan. 'Buddha mengajar pengikutnya melalui kaedah lisan. Pada masa tu tak ada buku atau kitab untuk dirujuk. Salah satu cara merekodkannya ialah dengan membina candi yang mengandungi pengajaran dan kisah2 yang dicerita atau diajar Buddha.' 'Nak tau seluruh kisahnya kena daki setiap tingkat candi.' kata Pak Hatta. 'Tu dia, 9 tingkat. Mampus..' 

Di setiap tingkat dan kiri kanan dinding ada ukiran2 batu yang menceritakan kisah2 kehidupan Buddha dan ajarannya. Pak Hatta pun faham kami bukanlah nak tau semua. Dijelaskannya secara detail tapi terpilih-pilih sebagai contoh kepada kami sahaja. Pandai pulak Pak Hatta ni buat pendakian 'short cut.' Tiba2 dah sampai ke puncak candi.

Candi Borobudur telah melalui beberapa fasa pembinaan. Pernah runtuh akibat gempa dan letupan gunung berapi. Pembinaan semula bukan mudah. Kecurian juga banyak berlaku. Kata Pak Hatta salah satu patung Buddha dipercayai ada di Thailand. Pada tahun 2010 terpaksa ditutup 2 bulan untuk membersih debu Merapi setebal 10 cm meliputi candi dan seluruh kawasannya. Diakhir lawatan Pak Hatta membawa kami ke kawasan atau sudut paling terbaik untuk mengambil foto keseluruhan Candi Borobudur untuk diabadikan sebagai kenangan.



No comments: