September 2, 2014

Jalan2 Jogja-Solo : Part 2 - Mengharung Debu Merapi

Itinerary trip kali ni suruh anak yang susun awal2 dari rumah. Pak Arfan yang mengiringi kami ikut saja. Lepas breakfast terus ke Gunung Merapi. Lebihkurang 1 jam setengah perjalanan. Jogjakarta taklah macet sangat. Jadi perjalanan pun agak lancar. 

Dalam perjalanan Pak Arfan bagilah briefing sikit tentang Merapi. Ikut rekod setiap 4 tahun, gunung ni akan meletop. Last sekali pada 5 November 2010. Suspen juga bila mendengarnya. Maknanya, next sudah tentulah tahun 2014. 'Janganlah masa kami ada di Jogja ni' doa sungguh2 dalam hati.

Sampai di kaki Merapi, kena sewa jeep. Ambil pakej yang round 1 jam saje. Cukuplah. Tengok yang penting dan basic2 sudahlah. Pakej yang paling lama round sampai 3 jam kot. Mahal sikit. Setiap orang dibekalkan mask. Untuk tutup hidung dan mulut.


Perjalanan mendaki agak memeritkan. Jalannya sempit, berlopak dan berliku. Terutama apabila terpaksa bertembung, berselisih dan mengekori lori2 yang mengangkut batu dan pasir gunung. Keadaannya amat berdebu. Pakai mask mungkin tak mencukupi. Lebih elok pakai topi sekali. 

Kesan2 kemusnahan diabadikan menjadi sebuah muzium mini. Semuanya tinggal rangka. Termasuk pohon2 tanaman dan binatang ternakan. Sedih melihatnya. Ganas sunggu Merapi bila 'mengamok'. Walaubagaimana pun Merapi juga meninggalkan jasa. Tanah menjadi subur selepas setahun. Penghuninya kembali menikmati hasil tanaman yang agak lumayan. Ini tidak termasuk batu dan pasirnya yang diangkut berlori lori untuk bahan binaan.


No comments: